sâmbătă, 18 decembrie 2010

Dumnezeul transcendent si imanent

Numele Yahve exprima natura transcendenta a lui Dumnezeu, iar numele Emanuel voreste despre natura Sa imanenta. Yahve era pentru evrei numele atat de sfant al lui Dumnezeu, incat nici nu putea fi pronuntat. Cand s-au intors din robia babiloniana, iudeii au cautat din ce in ce mai mult sa protejeze numele lui Dumnezeu de ceea ce ei considerau a fi o familiaritate ireverentioasa. Asa ca numele divin a inceput sa fie reprezentat doar prin cele patru consoane care il alcatuiesc: YHVH.


Acest cuvant inseamna "cel care este" sau "cel care este prezent" si presupune ca Dumnezeu este dispus sa vina in ajutor. Chiar si numele transcendent al lui Dumnezeu purta in el un sambure al imanentei Lui, care era destul de aproape pentru a veni in ajutor.

Emanuel, Dumnezeu cu noi, este folosit pentru Mesia. "Caci un Copil ni S-a nascut, un Fiu ni S-a dat si domnia va fi pe umarul Lui. Il vor numi Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Parintele vesniciilor, Domn al pacii."(Isaia 9:6). Acesta va fi Dumnezeu in mijlocul nostru: imanenta divina si vie. Intruparea este imanenta suprema. Dumnezeu umbla din nou prin gradina, de data aceasta in forma fizica a copiilor lui Adam si ai Evei.

3 comentarii:

  1. nu mai baga chestii teologice... ce-i aia ima... cum ai zis? ?!? ... ce-ar fi sa postez si eu un articol despre situatiile financiare si analiza lor din punct de vedere mincro respectiv macroeconomic? ... ai mai citi asa ceva? ... hm... vorbeste pe limba tuturor, nu doar pe a ta!:)

    RăspundeţiȘtergere
  2. Nu is neaparat chestii teologice, pentru ca aplicatia cred ca-i destul de evidenta... :P

    RăspundeţiȘtergere
  3. Ai perfectă dreptate. Totuși cuvântul Dumnezeu, domnul Zeilor, precum și englezescul God, este o blasfemie pentru că vine direct din păgânism.
    Chiar și expresia Domnul, nu este mai nevinovată însemnând Bal, adică Satana.
    Emanuel este un nume corect.

    RăspundeţiȘtergere

Parerea ta va fi bagata in seama si apreciata ;)