miercuri, 10 iunie 2009

Alte calitati esentiale pentru conducere...

Tactul si Diplomatia - Tactul si diplomatia sunt inrudite. Diplomatia este dexteritatea, indemanarea de a manevra problemele de orice fel, dar, prin folosirea sa abuziva, cuvantul a devenit depreciativ. Combinand aceste doua cuvinte rezulta ideea de indemanare in reconcilierea punctelor de vedere opuse, fara a ofensa pe cineva si fara a compromite principiul. Sunt calitati de nepretuit pentru un lider spiritual. El are nevoie de proiectarea constiintei proprii in experienta altei persoane pentru a o putea ajuta. Este o calitate care se poate obtine si dezvolta.

Capacitatea de incurajare - Puterea de a-i incuraja pe altii sa slujeasca si sa se sacrifice este o nota aparte pentru un lider. Incandescenta sa ii aprinde si pe cei din jurul sau.

Capacitatea executiva - Cel care nu are capacitatea executiva, oricat de clar ar vedea lucrurile din punct de vedere spiritual, nu va fi in stare sa traduca viziunea in actiune. Este adevarat ca organizarea excesiva este un pericol subtil, pentru ca se poate substitui prezentei si lucrarii Duhului Sfant, dar organizarea nu conduce in mod obligatoriu la asa ceva. Lipsa de metoda si de organizare isi are si ea pericolele ei; ea a fost cauza esecului multor actiuni promitatoare intreprinse pentru gloria lui Dumnezeu.

Terapia ascultarii - O ureche sensibila este de mare valoare. Daca liderul vrea sa ajunga la radacina problemei care trebuia solutionata, el trebuie sa stapaneasca arta de a asculta.
Pentru multi, ascultarea este adesea asteptarea plina de nerabdare a momentului in care cineva isi expune punctele de vedere. Dar neascultarea este un efort autentic de a intelege ce vrea sa spuna o persoana, fara a te lasa condus de prejudecati. O problema este adesea pe jumatate solutionata atunci cand este exprimata.

Arta de a scrie scrisori - Orice pozitie de conducere implica un numar considerabil de scrisori(si/sau scrisori electronice). Scrisorile sunt revelatoare. Noi stim mai multe despre adevaratul Pavel din scrisorile sale decat din orice alt material istoric. Scrisorile lui sunt adevarate modele pentru liderii spirituali. Ele combina darul exprimarii cu prospetimea gandului si integritatea morala cu onestitatea intelectuala.
Este important sa ne exprimam cu claritate in scrisori, pentru ca acestea sa fie intelese, dar mult mai important este ca ele sa fie scrise intr-un spirit de dragoste.


Acestea sunt calitatile esentiale pentru conducere... desigur ca mai sunt si multe altele pe care nu le-am enumerat... dar... daca te regasesti in ele, da slava lui Dumnezeu, daca te regasesti doar in cateva, da slava lui Dumnezeu, daca nu te regasesti in niciuna, cere-i lui Dumnezeu putere, calauzire, indrumare.

Sper ca Dumnezeu sa iti fi vorbit prin aceste articole. Sper ca ai avut cate ceva de invatat din aceste ultime articole scrise, preluat din cartea Adevaratul lider spiritual, J. Oswald Sanders.

Dumnezeu sa va binecuvinteze!

Stoica Timotei

11. Prietenia

Poti caracteriza un lider dupa numarul si calitatea prietenilor sai. Judecand astfel, apostolul Pavel a avut o inclinare deosebita spre prietenie. El a fost in mod esential un om sociabil. Relatia lui cu Timotei este un exemplu de prietenie indeala dintre un tanar si un varstnic. Acelasi calificativ se poate acorda si prieteniei cu Luca, de data aceasta o prietenie intre oameni de aceeasi varsta.
"Nici un alt om din Noul Testament nu a avut dusmani mai aprigi decat Pavel, dar putini oameni din lume au avut prieteni mai buni ca ai lui. Ei erau atat de legati de Pavel si s-au identificat intr-atat cu el, incat aproape nu mai suntem in stare sa le distingem personalitatea din cauza devotamentului lor."

Un element important in conducere este capacitatea de a-i face pe altii sa dea ce au mai bun. In atingerea acestui scop, prietenia personala va realiza mai mult decat argumentatia. Sfatul lui John Mott a fost "sa conduci cu inima. Cand logica, argumentele si alte forme de persuasiune esueaza, intoarce-te la prietenia sincera, din inima."

Unul mai mare decat David sau Pavel Si-a condus discipolii cu prietenie si afectiune. Despre El s-a scris: "Fiindca iubea pe ai Sai care erau in lume, i-a iubit pana la capat"(Ioan 13:1). Aceasta afectiune imensa i-a zdrobit inima lui Petru si i-a fortat marturisirea:"Doamne, Tu toate le stii: stii ca Te iubesc!"(Ioan 21:17).

10. Rabdarea

Inzestrarea cu indelunga rabdare este esentiala in conducere. Hristostom a numit rabdarea regina virtutilor. Utilizarea populara a cuvantului este prea pasiva pentru a transmite in mod adecvat intelesul sau din original.

Pornind de la 2 Petru 1:6, William Barclay a afirmat:
Rabdarea nu inseamna niciodata a sta cu bratele incrucisate si a suporta lucrurile. Ea este perseverenta biruitoare, rezistenta barbateasca in incercare. Este fermitate crestina, acceptare brava si curajoasa a oricarui lucru pe care il aduce viata si puterea de a transforma ceea ce este rau intr-un pas inainte pe cale. Este capacitatea curajoasa si triumfatoare de a suporta lucrurile. Ea il face pe om sa treaca de pragul limita fara a se frange si il ajuta intotdeauna sa salute cu bucurie neprevazutul.
Liderul isi poate manifesta rabdarea evitand sa mearga prea departe inaintea celor condusi de el si astfel sa-i descurajeze. El trebuie sa fie aproape de ei pentru a nu ii pierde din vedere si a-si face auzit glasul.
Liderul trebuie sa aiba exersata indelunga rabdare pentru implementarea si aplicarea planurilor pe care el le considera optime.

9. Mania

Mania pare a fi o aptitudine stranie pentru un lider. Intr-un alt context, ea poate fi un factor care sa duca la descalificare. Dar oare n-a fost prezentata aceasta calitate in viata supremului Lider? Isus S-a uitat "la ei cu manie" (Marcu 3:5).

Dar mania este deschisa abuzului si putini o pot intretine fara a-i permite sa degenereze in pacat. Pavel argumenteaza posibilitatea maniei drepte in expunerea sa: "Maniati-va si nu pacatuiti."
Mania sfanta este libera de egoism.

Conditii in care o manie dreapta degenereaza in manie pacatoasa:
  • Cand, partinitori cu noi insine, vedem o nedreptate acolo unde, in realitate, nu este nici una.
  • Cand, cu aceeasi partinire, nedreptatea ne apare mai mare decat este ea in realitate.
  • Cand resentimentele sunt cauzate de durere sau lipsa de confort, si nu de nedreptate.
  • Cand indignarea creste peste masura.
  • Cand durerea si raul se manifesta pentru a justifica resentimentele deja existente.

Numai cand ne maniem impotriva pacatului din propriile vieti, vom putea reactiona cu manie dreapta si impotriva pacatului din vietile altora.

8. Umorul

Deoarece omul este creat dupa chipul lui Dumnezeu, simtul umorului este un dar de la Dumnezeu si isi gaseste corespondent in natura divina. Insa este un dar care trebuie atat controlat, cat si cultivat. E limpede faptul ca umorul relaxeaza tensiunea si usureaza situatiile dificile mai mult ca orice altceva. El poate fi un lucru de nespusa valoare, atat pentru loder ca persoana, cat si pentru munca lui. Umorul imprastie tensiunea si restaureaza normalul.

Helmut Thielicke a scris:
Nu sunt oare ridurile provocate re ras in jurul ochilor tot atat de mult semne ale credintei ca si cele provocate de grija si seriozitate? Numai seriozitatea este botezata? Este oare rasul pagan? Am permis prea multor lucruri sa iasa din biserica si am aruncat multe margaritare la porci!
A. E. Norrish, un misionar al Indiei a spus:
Eu n-am intalnit inca spirit de conducere fara simtul umorului, aceasta capacitate de a face abstractie de tine insuti si de imprejurari, pentru a vedea lucrurile din perspectiva corecta si a rade. Este o buna supapa de siguranta. Niciodata nu vei conduce pe altii departe, fara bucuria Domnului si fara simtul umorului.
Un test care verifica oportunitatea umorului nostru este intrebarea daca umorul ne controleaza pe noi sau noi il controlam pe el.

7. Integritate si sinceritate

Pavel si-a deschis inima asca cum putini dintre noi sunt gata sa o faca, el si-a marturisit si caderile, si succesele. Chiar inainte de convertirea sa, el a fost un om sincer, un om integru, care Il slujea pe Dumnezeu cu o constiinta curata( 2 Timotei 1:3).

In timpul Vechiului Testament, sinceritatea si integritatea erau apreciate in Israel(Deut 18:13).

Sinceritatea este transparenta caracterului, o calitate care nu este constientizata si care se reveleaza de la sine.

Un proeminent om de afaceri a spus:
Daca ar fi sa numesc cea mai importanta calitate a unui manager, as spune integritatea personala :
  • sinceritate in promisiuni
  • devotament in indeplinirea datoriei
  • certitudine in finante
  • loialitate in serviciu
  • onestitate in vorbire

6. Umilinta

Umilinta este caracteristica omului de care se foloseste Dumnezeu, cu toate ca ea nu este ceruta si de standardele lumii. In domeniul politicii si al comertului, umilinta este o calitate nedorita si neceruta. Aici, liderii au nevoie si sunt in cautare de intaietate si publicitate.

Liderul spiritual alege calea ascunsa a slujirii jertfitoare si aprobarea Domnului sau, mai degraba decat toate functiile stralucitoare si adulatia multimilor.
Ioan 3:30 - "Trebuie ca El sa creasca, iar eu sa ma micsorez"

Willian Law, in cartea A serrious Call (O chemare serioasa) a spus:
Fie ca orice zi sa devina o zi a umilintei, fii bun cu toate slabiciunile si infirmitatile oamenilor din jurul tau, acopera-le greselile, iubeste-le calitatile, incurajeaza-le virtutile, alina-le dorintele, bucura-te de prosperitatea lor, arata compasiune pentru necazurile lor, primeste prietenia lor, trece cu vederea lipsa lor de bunatate, iarta-le rautatea, fii slujitorul slujitorilor, fa cele mai de jos slujbe celor mai de jos oameni.

5. Curajul

Unui lider spiritual i se cere curaj de cel mai inalt grad - intotdeauna curaj moral si, frecvent, curaj fizic.

Curajul este : Acea calitate a mintii care ii face pe oameni capabili sa intampine pericolul si dificultatea cu fermitate, fara frica sau deprimare.

Dumnezeu poate
face dintr-un om disperat un om uimitor de curajos, a spus Luther.

Curajul unui lider este demonstrat de vointa lui de a face fata cu calm faptelor si conditiilor neplacute si chiar devastatoare. El va actiona cu fermitate, chiar daca acest lucru nu are aprobarea tuturor. Inertia umana si opozitia nu il vor impiedica. Curajul sau nu este doar de moment, ci el va persevera pana cand sarcina sa va fi implinita.

Oamenii asteapta de la liderii lor curaj si calm in situatiile critice. Altii pot sa sovaiasca sau sa-si piarda capul, dar ei nu au voie sa o faca. Ei trebuie sa ii intareasca si sa ii incurajeze pe cei care ii conduc, cand acestia se afla in mijlocul tulburarilor si slabiciunilor.

4. Decizia

Decizia rapida si clara in decursul evenimentelor este o nota buna pentru un adevarat lider. Omul care pozeda viziune trebuie sa faca ceva cu ea, altfel ramane un vizionar, nu un lider.
Odata ce liderul spiritual este sigur de voia lui Dumnezeu, el va trece imediat la actiune, indiferent de consecinte.

Este semnificativ faptul ca prima intrebare a apostolului Pavel, dupa convertirea sa, a fost o intrebare-cheie, reflectand caracterul sau: "Ce sa fac, Doamne?" (Fapte 22:10). In momentul in care a fost convins de divinitatea lui Hristos, el a decis sa I se supuna, printr-o ascultare fara obiectii. Recunoasterea luminii a insemnat urmarea ei. Intelegerea datoriei a insemnat implinirea ei.

Adevaratul lider va rezista tentatiei de a amana luarea deciziei si nu va sovai dupa ce a luat-o. Amanarea si sovaiala sunt fatale in conducere. O hotarare gresita, dar sincera, este mai buna decat niciuna. Amanarea deciziei este, de fapt, o decizie, dar una gresita, cel mai adesea. Este decizia ca acel status-quo este acceptabil. De cele mai multe ori, problema de baza nu consta atat de mult in a sti ce sa faci, cat in a fi pregatit sa traiesti consecintele deciziei luate.

3. Intelepciunea

"Intelepciunea este facultatea de a face uz de cunostinte, o combinatie intre discernamant, judecata, perspicacitate si putere... In Scriptura, judecata dreapta este legata de adevarul moral si spiritual" (Webster).

Intelepciunea da echilibrul necesar unui lider pentru a-l feri de excentricitate si extravaganta. Cunostinta este castigata prin studiu, dar cand Duhul umple un om, El ii da intelepciunea sa foloseasca si sa aplice corect cunostintele acumulate. "Plinatatea intelepciunii" a fost una dintre calitatile cerute oricarei persoane din Biserica Primara(Fapte 6:3).

Locul intelepciunii in conducere a fost indicat de afirmatia lui D. E. Hoste, astfel:
Cand un om, in virtutea pozitiei oficiale, cere ascultare din partea celorlalti fara a tine seama de ratiunea si constiinta acestora din urma, el dovedeste un spirit de tiranie. Adevarata conducere spirituala este realizata atunci cand, prin exersarea tactului si a intelegerii, prin rugaciune, putere spirituala si intelepciune, o persoana este capabila sa influenteze o alta, mai putin luminata, astfel incat aceasta din urma, prin intermediul propriei ratiuni si constiinte, este condusa spre abandonarea unei directii si adoptarea alteia.

2. Viziunea

Cei care au o influenta puternica si permanenta in generatia lor sunt "vazatorii", oameni care vad mai mult si mai departe decat altii, oameni ai credintei, deoarece credinta inseamna (si) ziviune.

Powhattan James a scris in biografia lui George W. Truett, astfel:
Omul lui Dumnezeu trebuie sa aiba capacitatea de a patrunde in lucrurile spirituale. El trebuie sa fie in stare sa vada muntii acoperiti cu cai si care de foc, sa fie in stare sa interpreteze ce este scris cu degetul lui Dumnezeu pe zidurile constiintei; sa fie capabil sa descopere semnificatiile spirituale din semnele timpului; sa fie in stare sa dea la o parte, acum ca si atunci, perdeaua lucrurilor materiale, ingaduind 'muritorilor' sa intrevada din maretia care incununeaza scaunul indurarii lui Dumnezeu. Omul lui Dumnezeu trebuie sa descrie modelul care i-a fost aratat pe munte, sa dezvaluie viziunea care i-a fost acordata pe insula revelatiei... Nimic din toate acestea nu se poate face fara capacitatea de preceptie spirituala.

Viziunea singura face visatori;
Intelepciunea singura face intelepti.
Si combinatia lor e irezistibila.

Viziunea fara datorie naste visatori.
Datoria fara viziune este o corvoada.
Viziunea impletita cu datoria naste misionari.