marți, 3 noiembrie 2009

Cum să citeşti Sfânta Scriptură

1. Adevăr trebuie să cautăm în Sfânta Scriptură; adevăr, nu vorbire frumoasă. Să citim Sfânta Scriptură în duhul în care a fost scrisă. În Scriptură caută mai degrabă lucrurile de folos spre mântuire decât vorbire meşteşugită. Citeşte cărţile ei sfinte şi fără o vorbire meşteşugită, dar pline de ungerea Duhului, cu aceeaşi plăcere ca şi cele adânci şi frumoase. Nu te gândi la vaza scriitorului şi nu te îngriji dacă învăţaţii îl numără în rândul lor sau nu, ci numai dragostea pentru adevăr să te îndemne la citire. Nu cerceta cine a spus cutare sau cutare lucru, ci ceea ce a spus.

2. Oamenii trec, dar adevărul Domnului rămâne în veac. Şi Domnul ne vorbeşte în diferite chipuri fără să caute la faţă. Ceea ce ne împiedică adesea în citirea Scripturii este curiozitatea noastră, când voim să pătrundem şi să pricepem şi lucruri peste care ar trebui deocamdată să trecem. Dacă voieşti să citeşti cu folos, citeşte cu smerenie, simplitate şi credinţă; iar deşertăciunea de a trece drept un mare cărturar să nu te amăgească niciodată. Întreabă bucuros şi ascultă în tăcere învăţăturile oamenilor sfinţi; şi să-ţi placă şi pildele bătrânilor, căci ele, fiind o îmbrăcăminte a adevărului, nu degeaba au fost date.
 Thomas A. Kempis, Imitatio Christi (București: Edit. Stephanus, 1994), pp. 12-13.

Neascultarea de părinți are consecințe grave[2]

Dragul meu cititor, din nou am hotărât să mai caut în memorie o amintire pe care să o împărtăşesc du voi. Am întârzat din cauza câtorva motive postarea acestui articol.

Această întâmplare s-a petrecut la aproximativ un an distanţă faţă de aceea scrisă în postarea [1].

Înainte să am acel accident, pe drumul de întoarcere de la şcoală spre casă, cred că Dumnezeu mi-a trimis un semn în vederea a ceea ce mi se va întâmpla. Cred că eram în clasa a treia când s-a întâmplat acest accident.

Veneam de la şcoală împreună cu fratele meu Toma şi cu o verişoară care este şi vecină cu noi. La un moment dat ei se mută pe partea dreaptă a drumului, iar eu rămân tot pe partea stângă. Vrând să trec pe partea lor, nu mă asigur în legătură cu siguranţa faptului că nu este vreo maşină care ar putea da peste mine. O maşină cu o oarecare viteză se apropia spre mine, dar eu nu am observat-o. Dumnezeu mi-a arătat atunci că EL este cel ce îmi poartă de grijă şi orice mi s-ar întâmpla, eu sunt în Mâna LUI. Maşina aceea a oprit brusc şi s-a oprit doar la câteva centimetri distanţă de mine.
Nu ştiam faptul că aceasta era doar o avertizare la ceea ce avea să mi se întâmple puţin mai târziu. Speriat am continuat drumul spre casă.

Ajuns acasă, m-am schimbat în hainele de lucru(după ce am mâncat) şi am început să muncesc şi eu câte ceva... trebuie să recunosc că nu prea multe pentru că nu îmi prea plăcea munca.
Pentru că tatăl meu îmi interzise să fac un lucru, eu parcă tot mai mult eram atras de acel lucru. Fiindcă noi obişnuiam ca toamna şi iarna cocenii(hrană furajeră pentru animale) să o tăiem, pentru ca astfel să poată fi mâncată de animale, eu îmi doream foarte mult să merg şi eu în faţa circularului(motor de tăiat lemne) să tai coceni, deşi tatăl meu îmi interzise acest lucru.
În această zi tatăl meu era plecat la lucru, iar unchiul meu(fratele vitreg al tatălui meu) era pe acasă şi tăia coceni. Am insistat de el să mă lase să tai şi eu coceni, până ce a cedat insistenţelor mele. Am început să tai coceni, bucuros că în sfârşit pot face acest lucru:). Fiindcă nu eram atent, din greşeală mi-am pus mâna dreaptă în dreptul pânzei de motor(lamei), iar degetul mijlociu al mânei drepte era chiar în bătaia ei. La un moment dat văd sânge pe o frunză şi m-am foarte tare. Imediat mi-am tras mâinile de acolo şi am văzut că din mâna dreaptă izvora sângele. Totodată, am putut observa că nodul degetului era tăiat şi puteam vedea oasele despicate de lamă. Speriat am început să plâng şi mama, care era în casă, a ieşit imediat afară speriată de zmiorcăielile mele. Am fost dus la dispensarul comunei de unde a fost chemată o salvare care m-a dus de urgenţă la spital. Am fost operat, iar acum mai am încă semnul de la tăierea aceasta, iar degetul nu îl mai pot folosi prea mult.

Cam atât am avut de spus despre această amintire. Am învăţat câteva lucruri din această experienţă. Doar unul îl voi spune, şi anume că toate lucrurile Dumnezeu le are în control şi EL îmi poartă de grijă.
Doresc să mă încred mai mult în El, indiferent de circumstanţe.

Dumnezeu să vă binecuvânteze!

Stoica Timotei

luni, 2 noiembrie 2009

Fii cu băgare de seamă în tot ce faci

1. Nu crede orice vorbă şi nu da crezare oricărui duh, ci cercetează toate lucrurile cu băgare de seamă şi cu răbdare; căci, vai, ne place a crede şi a vorbi de alţii mai de grabă de rău decât de bine: atât de slabi suntem. Nu tot aşa este însă cu oamenii desăvârşiţi: ei nu cred pe oricine şi orice, căci ştiu bine cât de pornită spre rău este firea pământească şi cât este de nechibzuită la vorbă.
2. A nu fi pripit în lucrurile tale şi a nu fi şovăielnic în părerile tale este o mare înţelepciune. Înţelepciune este iarăşi a nu crede tot ce spun oamenii şi a nu duce îndată la urechile altora cele auzite sau crezute. Sfătuieşte-te cu omul înţelept şi curat la suflet şi lasă-te mai bine condus de unul mai bun decât tine, decât să te iei după capul tău. Viaţa curată face pe om înţelept după voia lui Dumnezeu şi încercat în multe lucruri. Cu cât vei fi mai smerit şi mai supus lui Dumnezeu, cu atât vei avea mai multă înţelepciune şi mai multă pace.
Thomas A. Kempis, Imitatio Christi (București: Edit. Stephanus, 1994), p. 12.

duminică, 1 noiembrie 2009

Intelept in lucrurile bune si prost in cele rele?

Romani 16:9 - "Cât despre voi, ascultarea voastră este cunoscută de toţi. Mă bucur, dar, de voi şi doresc să fiţi înţelepţi în ce priveşte binele, şi proşti în ce priveşte răul."

Dragul meu cititor, vreau sa iti spun ca o mare perioada de timp m-am confruntat cu aceasta intrebare: "Ce inseamna sa fiu intelept in ceea ce priveste binele si prost in ceea ce priveste raul?" ... pana intr-o zi cand, intr-una din predicile pe care le ascultam(cred ca era o predica a fratelui Valentin Popovici) am auzit o ilustratie care mi-a raspuns la aceasta intrebare tocmai atunci cand aveam nevoie.


Ruth Gramm in Anglia a fost la o masa a demnitarilor si a apucat sa stea langa un ofiter din politia britanica si a aflat ca acesta conducea departamentul de bancnote false. Ea, pentru a intra in discutie cu acest distins politist ii spune cu respect:"Domnule, cred ca dumneavoastra cunoasteti toate bancnotele false care exista in aceasta tara pentru ca intotdeauna le depistati cu o foarte mare usuratate." Dupa aceste cuvinte, barbatul, si el politicos, ii raspunde: "Doamna, eu nu cunosc decat o singura bancnota, si aceea este lira sterlina... dar o cunosc foarte bine. Cunosc lira sterlina si atunci cand vad o alta bancnota imediat imi dau seama ca este falsa."


Cunoasteti lucrurile cele bune. Cunoasteti Cuvantul lui Dumnezeu, pentru ca mai apoi sa puteti descoperi lucrurile cele rele.


Doamne, Te rog, da-ne aceasta intelepciune in lucrurile bune!


Stoica Timotei

Cum sa raspunzi intelept ispitei?


Cum sa raspunzi intelept ispitei?

1.Concentreaza-te pe intreg tablou.
2.Reclama promisiunea din 1Corinteni 10:13
3.Bazeaza-te pe puterea Duhului Sfant
4.Seteaza-ti mintea la lucrurile de sus
5.Identifica zonele de slabiciune
6.Recunoaste timpul in care ispita e frecventa
7.Construieste-ti apararea prin Cuvantul lui Dumnezeu

Evrei 13:1 si Dumnezeu o Evrei 13:21


Acest subiect a fost doar unul din cele dezbatute in tabara. Principiile acestea sunt doar pe scurt ceea ce am invatat cu privire la acest subiect. Schita aceasta a fost preluata si notata de catre Daiana Sargan, iar eu am hotarat sa o postez pe blog pentru a face publice aceste principii care, cred eu, sunt foarte interesante:D


Fiti binecuvantati!


Stoica Timotei


Nunta Crevedia, 01.11.2009




Astăzi, 01.11.2009, la Biserica Creștină Baptistă din Crevedia a avut loc un serviciu religios de nuntă. Doi tineri(Ionuț și Vicky) au hotărât să își unească sufletele astăzi, pentru totdeauna și au făcut aceasta în mod public, în Biserică și la Primăria satului Crevedia.

Doresc ca Dumnezeu să le binecuvânteze căsnicia și EL sa fie centrul vieții lor!

Stoica Timotei

În școala adevărului

1. Ferice de omul căruia adevărul i se descoperă așa cum este, iar nu prin asemănări(imagini) care se șterg și prin cuvinte care se pierd. Mintea noastră adesea ne înșală, și simțurile noastre n-ajung departe. De ce folos este să ne batem capul cu lucruri ascunse și întunecoase, pentru care, la judecată, nu vom fi osândiți că nu le-am luat în seamă. Este o mare nebunie să lăsăm la o parte lucrurile folositoare sau chiar neapărat necesare, pentru ca să ne ocupăm de lucruri nefolositoare sau poate chiar păgubitoare, numai din curiozitate deșartă. Aceasta înseamnă a avea ochi și a nu vedea.
2. Si ce ne pasă nouă de feluritele chipuri cum sunt judecate lucrurile. Cel căruia îi vorbește Veșnicul Cuvânt, scapă de mulțimea părerilor omenești. Toate vin de la acest Cuvânt, toate ne vorbesc de acest Cuvânt; și Cuvântul acesta este Cuvântul care era de la început și care ne vorbește acum. Fără acest Cuvânt, nu ajungi la o pricepere lămurită și la o judecată dreaptă. Cine îl află în toate și pe toate le readuce la el, poate fi statornic cu inima și poate avea pace cu Dumnezeu. O, Veșnicule Adevăr, fă-mă una cu Tine în veșnica iubire! Adeseori inima mi se îngreuiază de câte citesc și aud; în Tine însă găsesc tot ce-mi dorește sufletul. Tacă învățații toți, tacă făpturile toate înaintea Feței Tale; Tu singur să-mi vorbești!
3. Cu cât mai mult se concentrează cineva asupra lucrurilor fundamentale și cu cât este mai sincer, cu atât mai multe și mai înalte lucruri va înțelege, căci atunci lumina înțelegerii îi vine de sus. Sufletul curat, simplu și statornic nu se risipește(împrăștie) nici chiar în mijlocul multelor treburi de care e plină viața, pentru că în afară face toate spre slava lui Dumnezeu, iar înăuntru se silește să scape de dorințele care vin din iubirea de sine(egoism). Ce te împiedică și te tulbură mai mult dacă nu pornirile nestăpânite ale inimii tale? Omul bun și predat lui Dumnezeu își rânduiește mai întâi înăuntru tot ce are de făcut în afară. Și în tot ce face, nu se lasă dus de pornirile păcătoase , ci supune acele porniri legii minții sănătoase. Care luptă este mai înverșunată dacă nu a aceluia care vrea să biruie pornirile rele ale inimii sale? Și silința noastră de căpetenie ar trebui să fie să ne biruim pe noi înșine, din zi în zi să facem un pas înainte pe calea desăvârșirii.
4. În viața aceasta, toată desăvârșirea își are nedesăvârșirea ei; toată cunoștința își are întunecimea ei. Smerita cunoaștere de sine este calea care te duce la Dumnezeu mai sigur decât cea mai adâncă străbatere în știință. Spunând aceasta, nu tăgăduiesc folosul științei, nici nu disprețuiesc simpla cunoaștere a oricărui lucru, căci ea este bună în sine și e de la Dumnezeu lăsată; dar un cuget curat și o viață sfântă sunt mai de preț decât orice știință și cunoștință. Deoarece majoritatea oamenilor caută mai degrabă să-și îmbogățească cunoștințele decât să ducă o viață curată, de aceea rătăcesc adeseori și aduc puțin rod sau n-aduc nici un rod.
5. De și-ar da oamenii tot atâta silință la stârpirea păcatelor pe de o parte, și la sădirea virtuților pe de alta, câtă silință își dau la născocirea întrebărilor, cred că n-ar fi atâta nedreptate pe lume și atâtea rele în popor. În ziua judecății, nu ne va întreba nimeni ce am citit, ci ce am făcut, nici dacă am vorbit frumos, ci dacă am trăit o viață curată. Spune-mi unde sunt toți acei domni mari și învățați pe care i-ai cunoscut când erau în viață și se făleau cu știința lor? Alții șed acum pe scaunele lor și nu știu dacă se mai gândesc la ei. Cât erau în viață, erau socotiți a fi cineva, dar acum sunt dați uitării.
6. O, cât de repede trece slava lumii acesteia! Dacă ar fi fost potrivită viața lor cu cunoștiința lor, atunci ceea ce au citit și au știut a fost în adevăr bine citit și bine știut. Câți se pierd însă prin deșarta știință a veacului acestuia, pentru că nu le pasă de voia lui Dumnezeu! Și pentru că le place mai mult să treacă drept oameni mari și lăudați decât niște oameni smeriți la suflet, de aceea se pierd prin însăși deșertăciunea lor. Mare cu adevărat este acela care este mic în ochii săi și toată culmea cinstei omenești ca pe o nimica o socotește. Înțelept cu adevărat este acela care privește pe Cristos. Și învățat cu adevărat este acela care se leapădă de voia sa, ca să facă numai voia lui Dumnezeu.
Thomas A. Kempis, Imitatio Christi (București: Edit. Stephanus, 1994), pp.  9-11.